Svar: Spørgsmål om mad

4. november 2014

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Når man vælger brød til små børn, så er det som udgangspunkt vigtigt at vælge et brød, som vejer noget, når man holder det i hænderne. Det er tegn på at brødet indeholder gode kostfibre. Brødet må gerne være lidt groft i det uden at indeholde hele kerner.

Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.

Schulstads levebrød er et udmærket brødvalg til børn. Kohberg og Pågen laver også forskellige typer brød, der indeholder mange kostfibre og ikke hele kerner. Du kan med fordel gå efter brød med Fuldkornsmærket. Faktisk findes dette mærke også på bag-selv-blandinger, pasta, ris, morgenmadprodukter osv.

Når jeres datter bliver omkring 18 måneder vil hun højst sandsynligt være bedre til at tygge og vil således kunne spise brød med flere kerner.

Med hensyn til yoghurt og surmælksprodukter, så anbefales det at du fra 1 års alderen vælger letmælksprodukter. Det vil sige produkter med 1.5% fedtindhold og helst produkter som indeholder mindre end 10 gram sukker pr. 100 gram. Du kan godt finde frugtyoghurt som lever op til dette. Jeg mener at f.eks. Arla Yoggi er en mulighed - men prøv at kik på hylden i supermarkedet og kik på det du selv plejer at spise:)

Med hensyn til salt, så spiser vi generelt for meget salt og når man får et lille barn, så kan de være en god anledning til at få sit saltindtag sat ned. Det er dog ikke sådan at jeres datter slet ikke må få salt og hvis I salter maden naturligt f.eks.bruger lidt salt i frikadellefarsen eller bruger salt i kogevandet, når I koger kartofler, så må hun ...

Annonce

... meget gerne spise det samme som jer. Når du laver lasagne, så skal du derfor lave kødsovsen som du normalt ville lave den med f.eks. løg, timian, oregano, tomat, peber og lidt salt… Og når du bager boller må du også gerne komme en knivspids salt i bollerne, eller hvad der nu gælder i opskriften.

Hvis I derimod salter meget, så vil det være en god idé at bruge bordsalt eller som sagt, prøve at skabe nye vaner, hvor I vænner jer til generelt at spise mindre salt:) og nøglehulsmærket er stadig fornuftigt at se efter, når I handler:)

Stegeskorpe - frikadeller, kylling, medisterpølse, fiskefilet eller lignende, der er almindeligt stegt på panden må hun gerne få. Det du skal være opmærksom på er at hun helst ikke skal have for meget "sort stegeskorpe". Ud over at det kan være svært for hende at tygge en sej stegeskorpe, så kan der være skadelige stoffer i skorpen, hvis den er sort - det gælder også grillet mad til sommer. Frikadellen behøver ikke blive sort, men kan steges langsomt eller laves i ovnen :) Kylling bliver ofte gyldent i farven og medister kan f.eks. koges først og derefter steges på panden, så vil hun også fint kunne få dette. Det er altså "sort skorpe", som vi ikke skal spise for meget af.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Til jul - for lige at tage det med (når nu dit medlemsskab udløber:)), så må hun faktisk gerne få lidt af det hele: Flæskesteg, kalkun, and, frikadeller, medister, lyse og brunede kartofler, rødkål, brun sovs, risengrød (med tyndt drys kanelsukker) og ris ala mande (hvis mandlerne er meget fint hakket, så hun ikke får dem galt i halsen) med kirsebærsovs…

Rigtig god appetit og rigtig meget held og lykke fremovere :)

Og du er naturligvis altid velkommen tilbage - det har været hyggeligt at lære dig at kende og dejligt at få lov til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin