Svar: Spørgsmål om mad
4. november 2014
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Når man vælger brød til små børn, så er det som udgangspunkt vigtigt at vælge et brød, som vejer noget, når man holder det i hænderne. Det er tegn på at brødet indeholder gode kostfibre. Brødet må gerne være lidt groft i det uden at indeholde hele kerner.
Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Schulstads levebrød er et udmærket brødvalg til børn. Kohberg og Pågen laver også forskellige typer brød, der indeholder mange kostfibre og ikke hele kerner. Du kan med fordel gå efter brød med Fuldkornsmærket. Faktisk findes dette mærke også på bag-selv-blandinger, pasta, ris, morgenmadprodukter osv.
Når jeres datter bliver omkring 18 måneder vil hun højst sandsynligt være bedre til at tygge og vil således kunne spise brød med flere kerner.
Med hensyn til yoghurt og surmælksprodukter, så anbefales det at du fra 1 års alderen vælger letmælksprodukter. Det vil sige produkter med 1.5% fedtindhold og helst produkter som indeholder mindre end 10 gram sukker pr. 100 gram. Du kan godt finde frugtyoghurt som lever op til dette. Jeg mener at f.eks. Arla Yoggi er en mulighed - men prøv at kik på hylden i supermarkedet og kik på det du selv plejer at spise:)
Med hensyn til salt, så spiser vi generelt for meget salt og når man får et lille barn, så kan de være en god anledning til at få sit saltindtag sat ned. Det er dog ikke sådan at jeres datter slet ikke må få salt og hvis I salter maden naturligt f.eks.bruger lidt salt i frikadellefarsen eller bruger salt i kogevandet, når I koger kartofler, så må hun meget gerne spise det samme som jer. Når du laver lasagne, så skal du derfor lave kødsovsen som du normalt ville lave den med f.eks. løg, timian, oregano, tomat, peber og lidt salt… Og når du bager boller må du også gerne komme en knivspids salt i bollerne, eller hvad der nu gælder i opskriften.
Hvis I derimod salter meget, så vil det være en god idé at bruge bordsalt eller som sagt, prøve at skabe nye vaner, hvor I vænner jer til generelt at spise mindre salt:) og nøglehulsmærket er stadig fornuftigt at se efter, når I handler:)
Stegeskorpe - frikadeller, kylling, medisterpølse, fiskefilet eller lignende, der er almindeligt stegt på panden må hun gerne få. Det du skal være opmærksom på er at hun helst ikke skal have for meget "sort stegeskorpe". Ud over at det kan være svært for hende at tygge en sej stegeskorpe, så kan der være skadelige stoffer i skorpen, hvis den er sort - det gælder også grillet mad til sommer. Frikadellen behøver ikke blive sort, men kan steges langsomt eller laves i ovnen :) Kylling bliver ofte gyldent i farven og medister kan f.eks. koges først og derefter steges på panden, så vil hun også fint kunne få dette. Det er altså "sort skorpe", som vi ikke skal spise for meget af.
Til jul - for lige at tage det med (når nu dit medlemsskab udløber:)), så må hun faktisk gerne få lidt af det hele: Flæskesteg, kalkun, and, frikadeller, medister, lyse og brunede kartofler, rødkål, brun sovs, risengrød (med tyndt drys kanelsukker) og ris ala mande (hvis mandlerne er meget fint hakket, så hun ikke får dem galt i halsen) med kirsebærsovs…
Rigtig god appetit og rigtig meget held og lykke fremovere :)
Og du er naturligvis altid velkommen tilbage - det har været hyggeligt at lære dig at kende og dejligt at få lov til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske